Panik Bozukluklar

Panik bozukluklar aniden gelişen kişide korku yaratan ataklardan oluşur. Panik bozuklukları panik atak ve panik bozukluk olarak ele alabiliriz. Panik atak, yoğun kaygı ve korkunun yaşandığı aniden başlayan ve gittikçe şiddetlenen nöbetlerdir. 10 dakikadan 30 dakikaya kadar sürebilir, kendiliğinden sonlanır. Net olarak gözüken şiddetli fiziksel belirtiler bulunmaktadır. Ancak panik atak tek başına bir hastalık olarak kabul edilmez. Panik bozuklukta ise tekrarlayıcı panik atak nöbetlerinin gerçekleşmesidir. Kişi atak bittikten sonra diğer atağa kadar bir daha atak geçireceğine dair kaygı duyar. Bu kişiler kalp krizi geçirmek, felç olmak, bayılmak ve ölmek gibi düşüncelerden dolayı yoğun korku ve kaygı yaşarlar.

Her panik atak nöbeti panik bozukluk olduğunun göstergesi değildir. Panik atak birçok faklı rahatsızlıktan dolayı da gerçekleşebilir.

Panik Bozukluklar ve Sebepleri

Panik bozukluklar konusunda nedenleri neler diye incelediğimizde rahatsızlığın nedenlerinin tam olarak saptanamadığını görüyoruz. Ancak ruhsal ve biyolojik faktörler bir arada etkide bulunduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Panik atağa dair çeşitli nedenler sıralanabilir. Bunlar stres, anksiyete, kayıp-yas durumları, travmatik olaylar olabilir. Kişi yaşamış olduğu korkuyu kimseye anlatamazsa panik atak ortaya çıkabilir. Ayrıca sigara, kafein, uyuşturucu kullanımı da sebep olabilmektedir. Biyolojik olarak kişinin genetik yatkınlığı rahatsızlığın ortaya çıkmasında önemli bir faktördür. Beyin yapısındaki kimyasalların düzensizliği ve beyin hormonlarındaki anormal çalışma panik bozukluklarla sonuçlanabilmektedir.

Tüm bu etkenler dışında kişinin günlük hayatta yaşadığı terleme, çarpıntı, baş dönmesi gibi durumları öleceğim, kalp krizi geçiriyorum şeklinde yorumlaması panik bozukluk oluşumunda önemli nedenlerdendir.

Panik Bozuklukların Belirtileri

• Nefes Darlığı
  • Göğüste Ağrı ve Baskı Hissi
  • Çarpıntı, Kalbin Çok Hızlı Atması
  • Terleme
  • Üşüme ya da Ürperme
  • Baş Dönmesi
  • Mide Bulantısı
  • Titreme, Uyuşma, Karıncalanma,

Sayılan belirtilerden en az 4 tanesi görülür. Tüm bu fiziksel belirtiler yaşanırken kişi kontörlü kaybettiğini düşünür. Ölüm korkusu yaşar. Aynı zamanda korku ve çaresizlik duyguları içerisindedir. Ne yapacağını bilememesi daha da panik yaşamasına sebep olur. Ataklar bu şekilde tekrarlamaya başlarsa kişide beklenti anksiyetesi oluşabilir. Bu anksiyete ataklar arası dönemde kişinin gergin, huzursuz ve endişeli bir şekilde bekleyişidir. Ataklar yaşandıkça kişi kendini daha da zor durumda hisseder, kaygıyı daha da arttırır.

Bu belirtilerin yaşanmasından sonra kişiler hastaneye gittiğinde yapılan testler sonucunda aslında kalp krizi geçirmediği ve bir sorunun olmadığı çıkar. Çoğu zaman yapılan testlerde herhangi bir bulgunun bulunmaması acaba doktor yapılan testleri yanlış mı değerlendirdi sorusunu akıllara getirebilir. Böyle durumlarda Panik Atak durumun etkin olduğu görülebilir. Bu noktada profesyonel bir psikolojik yardım almak çok önemlidir.

Panik Bozukluklar Tedavisi İstanbul

Panik bozukluklar sık görülen rahatsızlıklardandır. Panik bozukluk yaşayan kişiler asla iyileşemeyeceğini ataklar sonucunda öleceğini düşünse de tedavisi mümkündür. Unutulmamalıdır ki panik atak bir hastalık değildir ve doğru psikoterapi yöntemleri veya ilaç ya da her ikisi birlikte kullanılarak ortadan kaldırılabilir. Biyolojik olarak yapılan tetkiklere göre beyin hormonlarındaki duruma göre ilaçla tedavi yapılabilir. Bunlar dışında antidepresan ve kaygı giderici ilaçlarda kullanılmaktadır. Ancak tedavi sürecinde en önemli nokta psikoterapidir. En etkin yöntem ise bilişsel davranışçı psikoterapidir. Bilişsel davranışçı terapinin mantığı zihnimizde kurduğumuz yanlış bize zarar veren düşünceleri değiştirerek yerine daha işlevsel olanları bize iyi gelen duygu ve düşünceleri koymaktır. Danışanlar rahatsızlığa dair kendine zarar veren düşünceleri değiştirerek bu belirtiler ile başa çıkmayı öğrenir. Daha sonra ise bu belirtilerin üstesinden gelerek onları atlatır. Bazı durumlar da bilişsel davranışçı terapi kişiden korkularının üzerine gitmesini isteyebilir.

BDT dışında EMDR terapi de zihindeki rahatsızlık verici hayat tecrübelerinin sonucunda oluşan belirtileri iyileştirme ve duygusal olarak iyi hissetmeyi sağlayarak tedaviyi gerçekleştirir. Panik bozukluklar ölüme yol açmaz ya da sizi felç bırakmaz. Geç kalmadan profesyonel bir destek almak yaşam kalitenizi arttıracaktır. Rahatsızlığınız travmatik bir boyuta ulaşamadan harekete geçin. İstanbul ve civarında iseniz alanında yetkin, eğitimlerini tamamlamış psikoterapistlerimiz panik bozukluklar konusunda çıktığınız yolda size destek olabilmek için bekliyor. ‘’Hayatınız çok kıymetli zaman kaybetmeyin ve harekete geçin.’’