Psikodinamik Terapi

Psikodinamik terapi en genel tanımıyla Sigmund Freud’un psikanalitik yaklaşımının çağdaş düşünceye uyarlanmış daha esnek olan tedavi şeklidir. Hem keşif hem de tedavi amacı taşıyan ve aşamalı ilerleyen bir süreçtir. Psikodinamik yaklaşımda bilinçdışı süreçler, psikoseksüel gelişim süreçleri ve kişiliğin boyutları ele alınır. Çocukluk dönemi bu yaklaşımda çok önemlidir. Çünkü Freud’a göre kişilik ilk altı yılda şekillenir. Dolayısıyla bu zaman dilimi içinde yaşanan olumsuz durumlar kişinin şu an yaşadığı sorunlar için bir sebeptir. Kişi bu durumları hatırlamayabilir ya da bilinçdışına itmiş olabilir. Kişinin yaşadığı sorunlar, rahatsız eden durumlar detaylıca incelenir ve yaşam öyküsü ile bağlantı kurularak çıkarımlar sayesinde danışanın sorunu çözüme kavuşur.

Psikanalitik ve Psikodinamik Terapi Birbirinden Farklı Mıdır?

Aslında birbirine çok yakın iki tedavi biçimidir. Kuramsal temelleri ve genel anlamda amaçları aynıdır. Ancak uygulamaya dönük kısımda farklılıklar vardır. Her ikisinin temelini psikanalitik kuram oluşturur. Terapi süreci bilinçdışı süreçler üzerinden yürür. Kullanılan bazı teknikler aynı olmakla birlikte Psikodinamik terapi psikanalitik kadar katı kurallara sahip değildir. Daha esnektir ve terapist daha aktiftir. Ayrıca psikodinamikte süre daha kısa olabilir gidişata göre uzayıp kısalabilir. Görüldüğü gibi temel konularda aynı olsalar da pratikte farklılıklar görülmektedir.

Psikodinamik Terapinin Hedefleri Nedir?

Psikodinamik terapi de en temel amacı bilinçaltına bastırılan duyguların bilince çıkarılmasıdır. Bu süreçte birey kendi kendine düşünür ve bunları bilince çıkarmak için çabalar terapist bu noktada danışana sorduğu sorularla yardımcı olur. Bir diğer amacı ise faydası olmayan, danışana rahatsızlık veren mit olarak adlandırdığımız duygu ve düşüncelerin değiştirilerek yerine daha sağlıklılarını koymaktır. Özgüveni arttırmak, bireyin bağımsız olmasını sağlamak amaçlanır. Danışanın iç görüsünün gelişmesiyle birlikte kendi gücünün ve kararlarının sorumluluğunu alarak farkındalık geliştirmesi sağlanır. Danışanın içsel kaynaklarından yararlanarak zenginleştirmeyi amaçlamaktadır. Kısa sürede belli bir sorunun çözümünü isteyen bireyler için sorun odaklı kısa süreli psikoterapi modeli uygundur.

Psikodinamik Terapi Kimlere Uygulanır?

• Fobilerinden Sıkılan ve Takıntılarından Kurtulmak İsteyen Bireyler
  • Uzun Süren Problemlerini ve İlişkilerindeki Olumsuzlukları Değerlendirmek İsteyen Tüm Bireyler
  • Nevrotik Çatışmalarla Kişilerarası ilişkilerdeki Çatışmalarından Rahatsız Olan Bireyler
  • Yeme Bozukluğuna Sahip Olanlar
  • Depresyon ve Yüksek Stres Durumlarında Olanlar
  • Psikosomatik Belirtilere Sahip Kişiler
  • Karşı Cinsle İlgili Cinsel Problemleri Olan Bireyler
  • Panik Atağı Olanlar
  • Cinsel Problemler, Kaygılar
  • Hayat Amacını Sorgulayan Kişiler
  • Hayatında ve İlişkilerinde Problem Olup Bunları Değerlendirmek İsteyen Kişiler

Psikodinamik terapi alabilirler. Bu sayılanlar dışında birçok problem durumunda da tedaviye başvurulabilir.

Psikodinamik Terapi Nasıl Uygulanır?

Bu yaklaşımda öncelikle danışan onu rahatsız eden duygu ve davranışları terapiste anlatır. Bu anlatılanlar üzerinde detaylı incelemeler yapılır. Bu problemlere sebep olan durumların temeline inilir ve bunlar çözümlenir. Danışan kendi yaşantısını ve buna neden olan durumların farkına varır. Bu noktada özellikle ilk çocukluk deneyimleri önemlidir. Kendini tekrar eden döngüler, geçmiş ilişki örüntüleri sayesinde gerçekler açığa çıkar. Danışan bunları fark ettikten sonra kendini rahatsız eden duygu ve düşüncelerden arındırarak yerine daha sağlıklılarını koyar. Yani terapi boyunca danışanın iç dünyası anlamlandırılmaya çalışılmaktadır.

İstanbul Psikodinamik Terapi

Hayatımızda bazen rahatsız olduğumuz şeyleri tekrar tekrar yaptığımızı görürüz. Bu davranışlar bize zarar verse de döner dolaşır yine o noktada buluruz kendimizi. İşte bu yaşantılar size iyi gelmiyor hatta günden güne daha kötü olmanıza neden oluyorsa işinin ehli psikoterapistlerle yapılan psikodinamik terapi kendinizi anlamanız ve içgörü geliştirmeniz için en doğru yoldur. Sadece rahatsız eden bu durumlarla sınırlandırmak yeterli olmaz. Yukarıda belirttiğimiz psikodinamik terapi kimlere uygulanır başlığındaki problemler ve orda sayamadığımız birçok problemde de psikodinamik yaklaşıma başvurabilirsiniz. İstanbul Psikolog Merkezinde bulunan tecrübeli terapistlerimiz çıktığınız yolda yanınızda olmak için sizi bekliyor. Psikolojik sağlık fiziksel sağlığımız kadar önemlidir. Ertelemek ya da yok saymak sizi çözüme götürmeyecektir. Profesyonel bir destek almak hayat kalitenizi arttırmakta size büyük fayda sağlayacaktır.